woensdag 3 december 2014

echt HEMA

Het gaat niet goed met de HEMA. In alle nieuwsberichten op de radio hoor ik vandaag verontrustende berichten. Wordt dit geen self-fullfilling prophecy, als er zo wordt rondgebazuind dat het niet goed gaat? Dan denken veel mensen dat er geen redden meer aan is en blijven ze alsnog weg. Resultaat: de HEMA failliet en verdwenen uit het Nederlandse straatbeeld. Wat zou dat vreselijk zijn. Ik begrijp er helemaal niets van. De eerste negatieve geluiden over Zwarte Piet mondden meteen uit in een nationale discussie want Zwarte Piet is toch hartstikke Hollands en mag niet verdwijnen. Op de social media werd meteen een pietitie gestart zodat je je ongenoegen kon uiten. Ik heb echter nog geen actiegroep 'red de HEMA' gezien. Daarom start ik die maar via mijn blog. Want dat kan toch helemaal niet? Waar halen we dan onze onderbroeken, tompoezen en rookworst? 

Zo lang ik leef, bestaat de HEMA al en ik zou niet zonder kunnen. Of vooral niet zonder willen. Als kind ben ik een keer verdwaald en dat was in de HEMA in Stadskanaal. Een gigantische winkel voor een klein meisje van zes. Ik werd omgeroepen en na vijf benauwde minuten sloot m'n moeder een huilende Trijn liefdevol in haar armen. Voor de schrik kreeg ik een kleurboek. Ik herinner me bovendien nog precies welke winterjas we die middag voor me gekocht hebben. Een rode, met rood-witte streepjes aan de voorkant. Toch heb ik nooit een trauma aan de HEMA overgehouden. De HEMA was er altijd, voor kinderpyjama's, speelgoed, later schoolspullen. Sinterklaas koopt ook al zo lang ik leef bij de HEMA en hij komt altijd met leuke bruikbare spullen. De HEMA gaat namelijk erg met de tijd mee en is nooit oubollig. 

Ik herinner me nog goed dat we een jaar of acht geleden hoorden dat er een HEMA zou openen bij ons in het dorp. Eindelijk voelden we ons als dorp volwaardig, want als je een HEMA hebt, dan tel je mee natuurlijk. Op de tennisclub spraken we met enkele dames af, dat we elkaar de ochtend van de opening om 10.00 uur zouden treffen in de koffiecorner voor koffie met gebak. Toen we de volgende ochtend de HEMA binnenstapten, bleek deze helemaal geen koffiecorner te hebben. Laat staan gebak! Onze desillusie was groot maar onze lach schalde door de hele winkel. Het bleek de kleinste HEMA van Nederland. Die werd echter zo'n succes dat de winkel al gauw uit z'n jasje groeide en elders in het dorp een groter pand tot z'n beschikking kreeg. Zonder koffiecorner, maar met gebak. 

Iedere keer als we in Nederland zijn, dan gaan we even langs. Voor nieuwe sokken, oorwattenstaafjes, kaarsen, theedoeken, koffiebonen, tumtummetjes. En natuurlijk de tig impulsprodukten die nog in het mandje verdwijnen. Ik dacht altijd dat de HEMA op ons alleen al kon overleven maar dat is dus helaas niet waar. En terwijl ik dit zit te tikken, is er in het nieuws alweer een nieuw bericht over de HEMA, want het schijnt dat Sinterklaas zijn inkopen dit jaar veelvuldig online heeft gedaan en dat veel van de geschenken niet op tijd geleverd zullen worden. Rommel de bommel, wat een gestommel. Ik noem het de HEMA-hetze. Er zit vast iemand bij het ANP die nog een appeltje met de HEMA te schillen had. Dat trek ik hier dan wel weer even recht. Welke Nederlandse winkel voelt vertrouwder dan de HEMA? Er zijn er maar weinig te noemen. 

Laten we er toch even goed bij stilstaan mensen. Als een typisch Hollandse winkelketen als de HEMA verdwijnt, komt deze nooit meer terug. Althans niet in z'n huidige vorm. Dat is toch eeuwig zonde? En het kan toch niet zo zijn, dat we dan naar het buitenland moeten, om sokken, Jip en Janneke-spulletjes of stroopwafels te kopen. In het buitenland schijnt de HEMA het namelijk wel heel goed te doen. Dat is toch de omgekeerde wereld?! We schatten dat wat we hebben niet genoeg op waarde. Veel mensen zijn zich te weinig bewust van de gevolgen voor de middenstand van het meer en meer kopen op internet. Je ziet dat grote ketens daardoor ook in moeilijkheden raken, ook al kun je daar eveneens online kopen. Laat de meest Nederlandse winkel daarom niet in de kou staan. En jezelf ook niet trouwens. Nog handschoenen nodig? Een muts en een sjaal? De HEMA heeft dat allemaal. 

Papieren zakdoekjes, drop, zeep, gordijnen, koffiebekers, inpakpapier, schriften, pennen, wekkers, beddengoed, fotolijstjes, bandplakspullen, pleisters, kindermaillots, regenlaarsjes, boeken, wijn, badjassen, glazen, sapcentrifuges, snijplanken, bestek en ga zo maar door. Er is weinig dat de HEMA niet heeft. Bijdetijds en toch zo lekker gewoon, net als wijzelf.  

Ik las ooit in de Libelle een interview met Joep van Deudekom (NUHR, de Quiz). Hem werd gevraagd op welk type vrouw hij viel en wat ze moest dragen. Hij antwoordde dat hij op pure vrouwen viel en dat hij die liever in wit HEMA-ondergoed zag dan in sexy lingerie. Wat een (h)eerlijk antwoord. Een man naar mijn hart. Ik wist meteen dat Joep deugde. Meer zulke mannen.  

Daarom dames, allemaal naar de HEMA. En alle heren ook natuurlijk. En als jullie er dan toch zijn, kijk dan even goed rond en neem er eventueel nog een tweede mandje bij. Het kost toch allemaal geen drol, want de HEMA is hartstikke betaalbaar, zonder overigens goedkoop te zijn. Belangrijk detail. En je mag jezelf best belonen met een lekkere tompouce voor bij de koffie. Die van de HEMA zijn immers het lekkerst. En dan mag je ook nog hemamaal zelf weten hoe je die eet. Heerlijk Hollands voor (h)eerlijke prijzen. Echt HEMA!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten